dijous, 14 de març del 2013

Àrea de Tecnologia. Els Ponts.

En l’àrea de Tecnologia de 1er d'ESO els alumnes estan construint ponts. Es tracta d’una activitat on estudien com, a partir de materials febles i aparentment insignificants (cartó, paper, cola blanca…), quan es treballen convenientment arriben a convertir-se en estructures sólides i ben acabades, capaces de resistir càrregues i tensions importants.

Durant el procés de construcció, els distints equips resolen algunes dificultats que, en ocasions, demanen el concurs de vàries persones: subjecció d’unions en procés de pegat, construcció de peces més elaborades,  mesura i tall amb ferramentes de l’aula taller… 

També en ocasions intercanvien materials i altres eines entre ells per aconseguir millors resultats: cartolines de diferent color, tubs de distintes longituds, pegaments de característiques diverses… Així és com aprenen a negociar, a saber guanyar-se la confiança d’altres companys, i arribar a acords que, al capdavall, els duran a situacions més avantatjoses.


Quan al llarg del seu projecte algun procediment no arriba al final que ells esperen, exploren diferents alternatives i proposen noves solucions. És un moment llavors on ixen a la llum les distintes personalitats que formen tot el grup de la classe. El professor únicament està present per balancejar les intervencions dels alumnes, per a què ningú se senta incòmode per la seva forma de treballar, indicant-li allò que està bé i aconsellant-li alguna coseta que cal millorar.

En l'àrea de Tecnologia el nivell d’interactuació és alt. Per això, si en algun punt surt algun malentés, els alumnes i el professor tenim l’oportunitat de donar les explicacions convenients. El professor intenta únicament inculcar una premissa a tota la classe: tots estem fent les coses des de la més sincera bona voluntat i, per supost, amb respecte. Amb això, no serà gens difícil que els equips vagen avançant en les seves capacitats i que al remat el total de la classe siga major que la suma de les seues individualitats.

Quan d'ací poques setmanes els alumnes arriben al resultat final, la sensació que tindran de satisfacció i orgull d’una feina feta serà la millor recompensa. La nota del professor no serà llavors més que un tràmit administratiu. L’objectiu s’haurà complit.

Els alumnes hauran construït els seus ponts. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada