T'agrada la música? T'agrada cantar?
Vine a cantar amb nosaltres.
Aquest lema va ser usat per l’Orfeó
Universitari l’època en què jo vaig ingresar, durant la meva etapa
universitària, principis dels anys huitanta. Avui és la invitació que La Coral
Infantil i Juvenil Borrianenca realitza en les campanyes divulgatives al llarg
de l’any per apropar als nens (i no tan nens) a la música, i és un crit
interior que em ressona cada vegada que es presenta l’ocasió de cantar amb
altres companys i amics.
Som moltes les persones que a través de la música gaudim amb més
intensitat de tot allò que la vida
ens dóna. La gent que ens juntem per cantar
a una coral, passem una estona agradable amb amics i coneguts fent alló que més
ens agrada: cantar. I quan eixim a l’escenari i interpretem les peces del
repertori, ens esforcem per transmetre als que ens escolten la bellesa de les
cançons, i ens encanta seduir l’espectador amb la melodia i el text que la
materialitza.
I, què fa falta per cantar en una coral? Fonamentalment, per una coral
amateur no massa coses:
- Els coralistes, és a dir, les persones que ens agrada la música, ens
agraden les cançons i ens agrada cantar, i que a més a més posem totes les
ganes en fer-ho bé.
- El director, o siga la persona amb la competència professional suficient
per plantar-se davant dels coralistes i conduir-los en el procés d’aprenentatge
de les cançons i arribar-los a sorprendre pels resultats aconseguits i la
satisfacció alcançada.
- La junta, és a dir, l’equip de persones que porten endavant la logística
bàsica per a la que una entitat d’aquest tipus puga funcionar.
No obstant això, pense que hi ha que perfilar alguns aspectes essencials
per a què l’empresa seguisca endavant, consolidant-se i evolucionant si més no.
El director ha de ser una persona que, a banda de conèixer bé
cadascuna de les cançons del repertori a treballar, també coneix les
peculiaritats (interpretatives i… ¿emocionals?) de l’equip vocal que disposa, i
així pot conjugar amb habilitat la disciplina necessària que demana fer bona
música amb un cert esbarjo que sempre estarà present en la majoria dels assaigs:
no oblidem que els membres de la coral hi estan perquè volen passar-ho bé
cantant amb els seus companys de grup. El director doncs ha de saber assumir
les limitacions que la coral presenta i no forçar en excés els cantaires per
corregir les seues carències: els coralistes són moltes vegades educandos que necessiten
constantment aprendre una miqueta cada dia, o recordar si més no el que ja han
assolit. El director ha de ser realista.
L’autoritat que el director precisa exercir des de la igualtat en el
tracte ha de ser la ferramenta per arribar a donar la màxima confiança a
cadascú dels cantaires. Durant l’assaig, ha de saber facilitar recursos
interprtatius, indicacions, recomanacions, petits trucs, etc. davant les
dificultats que es presenten en les parts més complicades de les
interpretacions, i tindre la paciència suficient per saber esperar els bons
resultats. També té que saber comunicar molt amb les mans, els gestos,
abandonant poc a poc els teclats per estar més pendent de les cares i de les
veus, sabent treballar els moments de silenci i atenció que donaran entrada a
les notes, a les armonies, a la música en definitiva.
Els coralistes han d’assumir que el director és el que porta els temps
durant l’assaig. Perquè hi han temps per a xerrar, temps d’opinar, temps de
riure, temps de vocalitzar, temps d’escoltar, temps de provar, temps de
repetir, temps d’expressar, temps d’apretar el ventre, si fa falta. Al
capdavall, es gaudeix més si els resultats són bons, i per arribar ahí és
inevitable l’esforç i la regularitat. Durant els assaigs. els coralistes han de
tindre la sensibilitat i el sentit comú de captar amb prestesa la intenció del
seu director per a que el treball vaja fluïd: el director no ha de ser un
guarda jurat. També, per supost, cada coralista ha d’assumir que en
alguna ocasió el director pot necessitar intervindre personalment sobre algú, i
que por haver alguna ocasió en que algún error demane un toc d’atenció més
sever. Cap problema: ell és el mestre, i tots volem que faça bé la seua feina,
no és això?
Així, el dia del concert el director s’enorgullirà davant del públic
assistent quan mostre, possiblement amb un peculiar estil personal, cóm extrau
música a través gestos, senyals, indicacions, mirades, etc; cóm té un misteriós
poder que fa que mig centenar de persones reaccionen a la menor insinuació de
la seua persona. Els coralistes haurien de regalar al seu director la il.lusió
de que té la potestat absoluta sobre ells dalt l’escenari.
Un capítol ineludible és el que fa referència a la junta. Fer música
no és sols anar a assatjar duurant unes quantes setmanes per acabar una
vesprada interpretant un repertori. Els responsables de la junta (us deixe
decidir el grau d’implicació del director musical en ella: personalment crec
que hauria de ser la menor possible) han de procurar i gestionar els recursos
materials (mobles i inmobles) que la coral requereix; han de fer previsions
sobre les futures activitats a realitzar per a programar el calendari proper,
han de saber relacionar-se amb les administracions i altres entitats que
faciliten la supervivència de la coral, han de gestionar els arxius i documents
de manera eficient, han de saber mobilitzar els recursos que actuacions i demés
activitats puntuals precisen (local, permissos, documentacions, transport,
estances…), etc. Cada una d’aquestes funcions a exercir ha d’estar baix la
competència d’un membre de la junta, i cada membre de la junta no hauria
d’abarcar excessives funcions i així tindre més dedicació a allò que té
encomanat. Cada responsable tindrà l’última paraula a l’hora de prendre decisions
pel que fa a les qüestions del seu àmbit, així com també saber, a l’hora de
detectar-se una necessitat o carència, a qui acudir o a qui demanar
responsabilitats. El president tés la máxima representació de tot este esforç,
i ha de saber estar en el seu lloc coordinant i comprovant que totes les
tasques van endavant. I un altre aspecte gens trivial: un president de coral ha
de saber estar a l’altura en els actes on represente la seua entitat.

També la junta ha de reflexionar sobre decisions estratègiques de cara
el futur de la Coral, quins objectius es marquen, i dinamitzar la participació
de la resta dels cantaires en la elaboració del projecte que es desitge, per
fer seues les pretensions que la majoria demana. I pel que fa a les relacions
personals dins de la coral, com que sempre hi hauran aspectes que aclarir,
malentesos que disculpar, conflictes inevitables, cal que tot el grup es pose
d’acord sobre les maneres de canalitzar estes inquietuds, objeccions,
propostes… sense enterbolir excessivament els assaigs. I tota la coral haurà
d’acceptar també l’autoritat que la junta precisa per a ser efectiva i, arribat
el cas, disposar els procediments establerts per modificar i/o renovar els seus
components en cas de fortes desavenències.
I açò és tot. Si ens agrada la música, si ens agrada cantar, tot el
demés és fácil d’aconseguir.
Platja d'Oliva, Agost de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada