Programacions didàctiques
UN EXEMPLE

¿Com hauran programat la temporada els conductors d’un espai
d’aquestes característiques (“No es un día cualquiera”, “el Hormiguero”, etc)?
Donat que nosaltres els professors estem a principis de curs i que també estem
en un procés semblant pel que fa a les nostres àrees, he estat donant-li voltes
al cap cercant analogies entre els dos àmbits (programa-magazine i tasca docent)
i arribe a algunes conclusions que estic convençut que poden ser vàlides a nosaltres, els
professors. Permeteu-me que vos les compartisca.
Crec que a l’hora de fer una bona programació hi han tres
nivells de concreció:
-
1. Per al cas específic d'un programa de ràdio, el primer grau de concreció és el tindre un bon disseny o estructura ben definida, estan establerts els tipus de continguts a impartir, l’estil, els responsables, etc. Estan clars el marc legal, els horaris d’emisió setmanal, els blocs que el conformen, l’estil i altres formalismes, la seqüenciació dels diferents parts (comentaris d’actualitat, debat amb participació ciutadana, connexions als llocs d’interés, concursos, seccions de música, literàries, entrevista en profunditat al personatge del dia, butlletins de notícies, etc.). Tantmateix les línies mestres del programa, les dinàmiques, els tipus d’indicadors i les ferramentes d’avaluació també estan perfilats. Si estiguérem parlant d’un país, açò seria la seua constitució.
-
2. Passant al següent nivell de concreció, tenim la temporalització general de continguts: està clar que aquest programa ha d’ajustar-se als distints contextes temporals que al llarg de l’any es donen (final de vacances i inici d’una nova temporada, temps de Nadal i de Setmana Santa, festes de gran interés (Falles, Feria de Abril, San Fermines…) afegint també grans esdeveniments ja senyalats al calendari (Camiponats Esportius, Olimpiades…).
Tot aquest contexte anual previst s’ha de tindre en compte des del principi de cada temporada, i els responsables del programa hauran de situar-lo al calendari convenientment per a què, quan arribe el moment, perfilar tots els continguts que conformen el programa en qüestió, deixant els detalls per al següent apartat. -
3. Però tot el vist en els punts anteriors no conformen un programa de ràdio concret. Com no pot ser d’una altra forma, hi ha que finalitzar la programació realitzant la programació de la graella de temps (guió) que conformarà un programa de ràdio sencer: tots els detalls han d’estar ben assegurats per a què la continuitat de l’espai vaja rodat des del primer minut fins el final, sense deixar cap oportunitat als imprevistos (estariem davant l’últim grau de concreció del currícul).
Per tant, atés les línies mestres perfilades en el punt dos, s’han de buscar tots els elements que li dónen frescura i actualitat a l’emissió: personatges d’actualitat, notícies recents, últimes tendències… per a què els oients mantinguen alt el seu interés. És per això que la programació de la graella no pot anticipar-se massa en el temps perquè els imprevistos o altres imperatius demanarien fer massa correccions a un guió predissenyat amb excessive antelació, amb les conseqüents revisions i registres d’incidències. Resumint, pense que aquest punt es dona per tancat a poques sessions del dia previst d’emissió.
Al final el que és important és
tindre tots els elements i actors necessaris estaran ben disposats per a què,
quan arribe el moment d'eixir end antenna, segueixquen el guió previst, la programació prevista. Tota esta feina prèvia s’haurà dut endavant al llarg de diferents moments en
funció de la proximitat del programa a emitir.
REFLEXIÓ FINAL

Per tant, no veig lògic que en setembre estiga tancat el guió
de cada classe de més enllà de desembre, donat que tal cosa suposarà un munt de feina (burocràtica) extra que acabarà per no motivar (= il.lusionar) a fer més coses (= innovar) amb els alumnes, que és el que més ens agrada: compartir el nostre temps amb ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada